TheLinkShop


 

filosofie

 

Zodra je de LINKshop binnentreedt merk je al meteen een verschil in aanpak : de luisterruimte is ingericht zoals een doorsnee 'living' ruimte. In tegenstelling tot de standaard winkelinrichting heb je hier meteen een akoestische omgeving die overeenkomt met je eigen leefruimte . Daardoor kan je écht inschatten hoe het bij jou gaat klinken . de akoestiek speelt immers een belangrijke rol in het eindresultaat.

Veel muziekmelomanen zullen hier nà hun lange omzwervingen door hifiland en de zoveelste miskoop éindelijk een  thuishaven vinden waar er naar muziek wordt geluisterd en de verkoop niet beperkt blijft tot het louter doorschuiven van dozen .Uitgebreid advies wordt gegeven over de totale set én de opstelling in je leefruimte en zelfs mogelijke aanpassingen van de akoestiek.

In de jaren zestig/zeventig van de vorige eeuw was Hifi een "droom"produkt voor vele gezinnen . De markt werd bediend door jonge gepassioneerde hifi verkopers , die met groeiende kennis van zaken en ondersteund door  gepassioneerde distributeurs produkten aan de man brachten.

Het aanbod van Hifi tijdschriften was groter, maar veel belangrijker nog, de inbreng van jonge reviewers (vb Jean Hiraga of John Atkinson, Angus mc Kenzie,Martin Colloms, Stan Curtis,Paul Messenger)  die op een bijna wetenschappelijke basis en een uitgebreid technisch arsenaal de nieuwe produkten kritisch gingen evalueren. met technische metingen én een subjectief luisterrelaas (Hifi News,La Nouvelle Revue Du son, Stereophile)

De opkomst van de Surround hifi , begin jaren negentig,  de nieuwe multimediaprodukten én het gewijzigde levenspatroon,  heeft de interesse voor  HiFI (=lees high fidelity) naar de achtergrond doen verschuiven.

Het grootste deel van de hifiwinkels heeft zich proberen aan te passen door deels ook een aantal van die produkten 'erbij' te nemen, waardoor letterlijk ruimte en vooral aandacht voor de échte hifiprodukten afnam, erger nog de passie vloeide bij veel verkopers geleidelijk weg ..

Als tegengewicht voor de normverlaging in de hifi,  ontstond er van de zijde van de fabrikant, midden jaren tachtig , een drang naar een hogere norm in de hifi , die men dan "high end" hifi ging noemen. De omzetdaling van de klassieke hifi produkten werd gecompenseerd door de opkomst van de duurdere high end produkten .

De high end hifi ging zich verder uitdiepen in de puurheid van de weergave, de zuiverheid van timbres, het scheidend vermogen en als gevolg daarvan de ruimtelijke weergave van de muziekopnames. De weergave voorheen was beperkt geworden tot een  tweedimensionaal geluid, dat zich tussen beide speakers afspeelde.

Dit vormt dan ook hét grote verschil tussen goede vintage apparatuur en moderne high end apparatuur. In het beste geval haalden de beste vintage toestellen, luidsprekers inclusief een goede tonale weergave, maar slaagden er haast nooit in om het beeld in drie dimensies uit elkaar te rafelen en te ontleden.

Die zoektocht van High end fabrikanten naar de "Holy Grail" van de perfecte reproductie blijft doorgaan maar door hun groeiend aantal werken ze steeds kleinschaliger en stijgen de prijzen naar een soms (voor mij onaanvaardbare) astronomische hoogte.

Het is de taak van de goede hifi verkoper om het kaf van het koren te scheiden en op zoek te gaan naar een optimale prijs.kwaliteitverhouding OOK binnen de duurdere high end produkten.

Zelf ben ik 30 jaren gepassioneerd (geobsedeerd?) professioneel bezig met de muziekweergave via hifi componenten.
Het virus had me echter reeds lang ervoor 'besmet'.

Reeds in mijn  negende levensjaar ben ik begonnen met allerlei audio- en akoestiek experimenten . Het intrigeerde mij vb dat het geluid van mijn mini draagbaar radiootje versterkt werd als ik een grote kartonnen buis over de luidspreker hield of de speakertjes van mijn later mini hifi systeempje (Dual 2x6watt) in de hoek plaatste en plots meer bas kreeg maar ook een opengesmeerd stereobeeld. Alzo ontdekte ik geleidelijk aan de akoestiek/fysica eigenschappen van het geluid.
Een echte start werd gegeven aan het zelf bouwen van luidsprekers van zodra ik mijn mini dual systeempje van 2 x 6 watt aansloot op de grote Pioneer speakers van een vriend zijn vader.
Wat een revelatie was dat ! In één klap besefte ik waar de zwakke schakel van een hifi keten te zoeken was. Vanaf dat moment begon ik met het bouwen van luidsprekers maar ook van versterkers en het fijntunen en upgraden van mijn Thorens TD160 draaitafel, nadat ik mijn Lenco L75 buitengekieperd had (;-).


Het bezoek aan vele live optredens (dank u,Jeugd&Muziek voor de initiatie van klassieke muziek maar evengoed Frank Zappa in de oude AB) en de hifi shows van de jaren zeventig (applaus voor de mooie demo's van Luc VanderHeyden (B&W) vormden stilaan de akoestische referentiebasis, die later zo belangrijk bleek te zijn om hifiluidsprekers te bouwen maar ook om hifi systemen samen te stellen. De demo's van een paar geduldige hifidealers leerden me de kwaliteiten maar ook de tekorten van de toenmalige componenten, die de referenties van de markt vormden.

Al die opgedane kennis resulteerde in het opstarten van het bedrijf (1981)  LINK audio components met de lancering van het LINK M21 model. Vele modellen zouden volgen waarbij LINK telkens het voortouw nam in techniek én design. Grote fabrikanten bleken algauw zich te inspireren op de designs van LINK . Als voorbeeld is er de design van het topmodel B600, ontstaan in 1990 en gecommercialiseerd eind 1991 met zijn voor toen zéér eigenzinnige kogelvormige vormgeving , een design die vandaag heel erg veel gekopieerd wordt.

Door de jaren heen ben ik natuurlijk ook in kontakt gekomen met talloze hifi produkten in allerlei omstandigheden en combinaties en , niet onbelangrijk, allerlei opstellingen in ruimtes met verschillende akoestiek.
Met de jaren groeide mijn nieuwsgierigheid (maar ook mijn kennis) omtrent de fysica eigenschappen van geluidsweergave maar tegelijk ook mijn ergernis omtrent de miskleunen die de mensen aangeraden krijgen.

Deze opgebouwde ervaring wil ik nu delen met even gepassioneerde melomanen die hun weg niet vinden in de té gecommercialiseerde aanpak van de hifi handel en waar de consument nog slechts weinig 'aandachtstijd' krijgt ondanks de behoorlijke investering die hij soms overweegt.

Er bestaat volgens mij maar één waarheid in de weergave van muziek via hifi en dat is de zo neutraal mogelijke, maar tegelijk meest transparant , dynamisch mogelijk weergave van de muziek .

Al te vaak 'kleuren ' de componenten de weergave . In het beste geval kan dit "euphonisch" klinken en een slechte opname wat verteerbaarder maken.


Een slechte opname blijft echter een slechte opname. Het is zoals een onscherpe foto, je kan die niet scherper maken, wat er niet in zit kan jer niet uithalen . in photoshop kan je een illusie van scherpte geven maar het gaat je geen enkel verder detail tonen.


De euphonische kleuring is oorzaak van vermoeidheid bij langer luisteren . Kleuring verstoort de  muziekoverdracht ,  het vergt méér concentratie bij het luisteren en werkt vermoeiend.

De meest storende Hifi-componenten zijn diegene die het muzikale spectrum niet lineair gaan weergeven.
Lineariteit (lees bassen, midden-en hogetonen op een zelfde sterkte) is een absoluut minimum basisvereiste voor een hificomponent.

Ik verwacht echter veel meer van een hificomponent dan deze basisvoorwaarde : ik zoek naar de componenten met een optimale pulsweergave : in de pulsweergave zit alles vervat : lineariteit,reaktiegedrag en het allerbelangrijkste het 'stop'gedrag van de componenten. Luidsprekers of andere hificomponenten (ook kabels) met een minder goed pulsgedrag gaan blijven naijlen.

Deze illustratie komt uit een amerikaans boek van 1956.... om maar te zeggen dat er niets nieuws onder de zon is..

 

Muziek bestaat uit een reeks korte pulsen .Terwijl de luidspreker of andere hifi component nog natrilt van een vorige 'puls'  is
ie al begonnen aan de volgende en bezoedelt een trage uittrilgedrag voortdurend de weergave.
Hetzelfde probleem doet zich voor in een té heldere akoestiek, waarbij het geluid , bij gebrek aan demping , blijft rondtollen in de ruimte.

 

Componenten met een prima pulsweergave gaan ervoor zorgen dat de weergave helder en duidelijk is, zonder agressief te zijn.
De stereoweergave is veruit superieur, solisten komen veel duidelijker afgelijnd 'zichtbaar' te staan.
De weergave van complexe muziek wordt uitgerafeld en wordt zoals bij de live beleving boeiend om te volgen.

Een slechte pulsweergave is een belangrijke reden waarom sommige mensen afkeer hebben van inhoudelijke complexere muziek zoals klassieke of jazzmuziek.
De complexe muzikale inhoud vergt een zeer goede 'propere' weergave van de hifiset.
Zoniet wordt het heel erg vermoeiend en haakt de luisteraar af. Ik erger me dan ook als ik op hifishows telkens dezelfde 'simpele' plaatjes hoor met een eenvoudige opnameset van 'stemmetje/basje/instrumentje'. Dit vertelt weinig of niets over de kwaliteit van de opgestelde set.
Elke set kan zoiets acceptabel weergeven. Het wordt echter veel moeilijker als we een jazz big band of een groot klassiek orkest Stravinsky willen laten weergeven.

Mijn demo's overlopen een uitgebreide waaier van "eenvoudige" tot uiterst complexe muziek. Op korte tijd wordt een hele reeks  fragmenten beluisterd. De reden hiervoor is dat een goede hifiketen àlles moet aankunnen.

Het is onzin om te vertellen dat een systeem enkel voor klassiek -of  popmuziek of andere bestemd is.
 

Evengoed is het onzin om te vertellen dat er vb "warme en koud klinkende "  luidsprekers bestaan. Een "warme" luidspreker (= één met  pulsonzuivere of in ergere gevallen niet lineaire luidspreker) is ronduit een minder goede luidspreker. Luidsprekers die het verwijt krijgen steriel te klinken zijn dikwijls heel transparante luidsprekers die laten horen wat er fout zit in de rest van de keten (héél dikwijls de LS bekabeling of preamp) Het is niet de taak van de luidsprekerfabrikant om eventuele fouten in opnames te gaan compenseren.

Deze misvattingen leiden bij hifi melomanen dikwijls tot de verkeerde beslissingen in het upgraden van hun keten !!! Ik acht het , op uitzondering van , onmogelijk voor de doorsnee melomaan om te ontdekken wat er werkelijk fout gaat in zijn keten en hoe hij dit kan corrigeren. Het is meestal een combinatie van factoren die men moet 'herkennen' en dikwijls héél moeilijk, ook moet "erkennen" (men heeft er verdorie toch zoveel geld aan gegeven!!  , dus moét het goed zijn, mijnheer)

De reviews in hifi tijdschriften zijn dan ook als leidraad met een grote korrel zout te nemen.....Welke produkten reviewen ze ? De produkten van hun adverteerders , een zéér dubbelzinnige relatie als je het mij vraagt....Ik spreek dan nog niet over het ,voor Belgie onbekende sjovenistisch gevoel als een engels tijdschrift (Hifi News/Hifi choice/Hifi World) een engels produkt reviewt...of een frans tijdschrift een frans produkt.
Tijdschriften die  goede informatie geven zijn Le Diapason (FR) en
ViFi (NL) en Stereophile(US) . De laatste twee doen nog de moeite om én een subjectief én een objectieve meetresultaten met elkaar te correleren. Hier vind je nog reviewers mét ervaring én een kritische houding die durven tegenwind geven aan hun adverteerders. Hifi News heeft veel van zijn "kleuren' verloren nu de meeste klassiek reviewers naar de concurrentie zijn verhuisd. What Hifi levert korrekte commentaar weliswaar van een beperkt , nogal engels gerichte selectie. Stereo, Audio, Stereoplay (D) , Hifi World zijn wisselend interessant, de metingen geven wel interessante info ( voor de gevorderden bruikbare informatie)  

De invloed van we audio review websites wordt steeds groter (www.6moons.com) .

De informatie die de hifi hobbyist op het internet kan vinden is met een flinke pot zout te nemen. Het betreft hier al te dikwijls volledig ongefilterde informatie die objectief lijkt maar het helemaal niet is.

Zo heeft een vermaarde fabrikant van digitaal analoog convertoren anoniem een website opgericht ,volledig losstaande van zijn bedrijfssite waarin hij upgrades voorstelt ter modificatie van de dacs...... van zijn grootste concurrent. De onwetende consument zou dan mogelijk beginnen te twijfelen aan de kwaliteit van de produkten van deze laatste fabrikant.Deze website diende dan ook als discussiepunt bij de verschillende fora die over dit onderwerp handelden.

Iedereen kan een website opzetten en ongecontroleerde informatie publiceren (oa blogs) of zelfs met kwaad opzet valse informatie spuien om de concurrentie te kraken. Eén slechte opmerking rond een produkt heeft immers meer effect dan 100 goede opmerkingen.

Binnen het gigantische aanbod van hifi apparatuur ga ik op zoek naar de juweeltjes (of de krenten uit het brood zoals een medewerking weigerende nederlandse invoerder me beschreef omdat ik niet heel het gamma van zijn merk wou opnemen (;-)) ) De werkwijze voor deze selectie gebeurt steeds onder dezelfde sterk gecontroleerde toestand.

Het resultaat zijn stuk voor stuk componenten met een fenomenale prijs/kwaliteit verhouding.

Demo's bij U thuis zijn mogelijk : 75 euro/uur + verplaatsingskosten.
Bij aankoop van materiaal wordt dit als een voorschot op de betaling beschouwd.

 

Alle produkten in de LINK shop komen via de officiele importeurs voor Belgie of de Benelux.

Ik vind de backup van een goede importeur extreem belangrijk.

Opgelet voor grijze import!

Als je prijzen gaat vergelijken al googelend, onthou dan vb voor de US prijzen dat er géén btw op zit (soms max 8% staatstax)

en dat , als je iets invoert, er buiten het transport, 21% BTW + imvoerrechten moeten worden betaald.

Hierover zwijgen de discounters in alle stilte.

Veel chinese grijze import is daarenboven gemaakt voor 220 volt netspanning én dus niét geschikt voor de 240 volt europese spanning !! gevolg : brommende trafo's of erger nog rokende versterkers...

Aan u de keuze
!