£

 

 

 


 

 

 

 

 

 

K100

english traduction

 

Het nieuwe K100 model is grensverleggend op vele vlakken

In een minimum formaat levert ie maximale prestaties.
De mooie vormgeving van de kast, gebaseerd op het in 1991 ontworpen LINK B600 model is opgebouwd uit een gefreesde meerlagenplaat
van Finse berk.
De kogelvorm van de kast  zorgt voor een 
perfecte ongehinderde geluidsspreiding. 

Hierdoor lijken de solisten en hun muziekinstrumenten zich vrij in de ruimte tussen en rond de speakers te bevinden.

De poliforme binnenzijde van de kast  en zijn variabele wanddikte onderdrukken elke staande golf binnen het kastvolume en
kleurende resonanties in de kastwand. 

Luidsprekers zijn géén muziekinstrumenten en mogen geen eigen klankkleur toevoegen aan het oorspronkelijke muzieksignaal.
Het enige wat mag trillen zijn de membramen van de luidsprekerunits.

Het is ook niet de taak van de luidsprekerfabrikant om eventuele tekorten van de opnames of de hifiset te compenseren.

Het LINK K100 model betrekt je in het 'live' aspect van het muziekgebeuren en deelt die eigenschap met de beste highend luidsprekers ongeacht de grootte en de prijs .Om die reden heeft het K100 model dan ook een fenomenale prijs/kwaliteit verhouding.

 

 

Technische gegevens

Tweewegsyteem 
Basmidunit met carbon/papier mengeling conus
Alu/magnesium dome met ferrofuiddemping
Fasezuiver Pure Pulse Control filter
Kast : opgebouwd uit multilayer Finse Berk 
met variabele wanddikte tussen 21 en 40 mm
Afwerking : halfmat blanke milieuvriendelijke blanke lak.
Belastbaarheid : 80 watt r.m.s , 160 watt piekvermogen
Frekwentie/amplitude curve : 35 -22000 hz +/-1.5 db  35 Hz - 5db roomloaded
Impedantie : 6 Ohm gemiddeld
Rendement : 86 dB/1 watt/1 meter
maximum geluidsdruk 1 meter = 106 dB
Afmetingen : H 310 mm D 400 mm B 220 (max)
Gewicht : 12 Kg

Stands in optie

 

 

ECO
produkt

 

Het K100 model is een natuurvriendelijk fabrikaat. Er wordt bij de constructie gebruik gemaakt van berk multiplex materiaal van daarvoor specifieke geteelde snelgroeiende  bossen en de lijm en vernis zijn op waterbasis.

 

 
Gebruikerservaringen

Luc Struyven

Bij een eerste beluistering van de LINK K100 speakers bij Wim Vanderstraeten thuis wist ik al niet wat ik hoorde, en vooral ook wat ik níet hoorde. In vergelijking met de K100 wordt de muziekweergave van andere speakers gewoonweg gereduceerd tot één brij. Bij de K100 klinkt de muziek als een levendig, vol en coherent samenspel zonder dat er vervloeiing optreedt tussen de klanken van de verschillende instrumenten. Ik realiseer me nu ook dat ik jarenlang naar muziekopnamen heb zitten luisteren waarbij de muzikanten als het ware verscholen zaten achter een dik gordijn zonder dat ik me daarvan bewust was. Met de komst van de LINK K100 speakers heeft iemand eindelijk het vernuft gehad om het gordijn volledig opzij te schuiven zodat het spel van de muzikanten in al zijn pracht en praal aanhoord kan worden.

Een andere prachtige gewaarwording is dat elke stem of elk instrument wordt weergegeven met de levendigheid, kracht en intensiteit zoals die door de muzikanten bij de uitvoering in de opnamestudio in het live-spel zijn gestopt. De muziek klinkt niet steriel of vlak, maar bezield, organisch en warm (wat niet wegneemt dat er bij het beluisteren van bepaalde composities wel koude rillingen over je rug lopen). De geluidsdynamiek van de K100 is werkelijk fenomenaal; instrumenten klinken hard of zacht naargelang hun natuurlijke aard en de wijze waarop ze tijdens de geluidsopname werden bespeeld. Een beluistering van de CD Balades éphémères van Massot-Florizoone-Horbaczewski, met de niet alledaagse combinatie van tuba, chromatisch accordeon en cello, heeft dit voor mij mooi geïllustreerd (Tuur Florizoone had mij eerder zelf al aangegeven dat deze muziek niet makkelijk optimaal te beluisteren is). Al dient gezegd dat ik de meest intense kippenvelbeleving kreeg bij het opleggen van de CD Donnersöhne - Music For St. James The Apostle door ensemble Sequentia, een reeks meerstemmige gezangen van de 12de eeuwse Codex Calixtinus uit de kathedraal van Santiago de Compostela: ’s nachts in het pikdonker met alle lichten gedoofd en de volumeknop flink open beleefde ik ei zo na een transcendente gewaarwording. Ik waande me ter plaatse in de kathedraal terwijl de muziek alom tegenwoordig was en terzelfdertijd nergens vandaan leek te komen; ik voelde me werkelijk ondergedompeld in hemelse sferen.

Naast hun sublieme weergavetechnische eigenschappen beschikken de LINK K100 speakers tenslotte ook over een markante compactheid en een weergaloze esthetische vormgeving. Een laatste opmerkelijk gegeven is dat de LINK K100 speakers een volledig ambachtelijk en Belgisch product zijn. Het is haast niet te geloven dat met de LINK K100 in ons relatief onbeduidende landje zo’n topproduct van wereldklasse op het vlak van hifi audio ontwikkeld is en gebouwd wordt!

Wat mij betreft zijn de K100 speakers het nec plus ultra op het gebied van akoestische beleving in de huiskamer ...


 

Stefaan Baert

gitarist

 

<<"Je hebt misschien al meegemaakt dat je door een groot raam naar buiten kijkten het gevoel hebt dat er helemaal geen raam is tussen jou en de buitenwereld.
Wel, dat gevoel komt voor mij overeen met het luisteren naar muziek door de K100 luidsprekers van Wim. 
Zo ontstaat er contact met de uitvoerder(s) zelf. Je hoort de minste stembuiging, verandering van klankkleur,en de bewondering voor techniek en kwaliteit van de uitvoerder stijgt enorm.
Ook wordt het bij het luisteren door de K100 luidsprekers duidelijk wat opnames van kwaliteit met een mens kunnen doen.
Als het al met woorden kan omschreven worden, komt voor mij het Engelse "Pristine" (puur, onaangeroerd)in aanmerking.

Bedankt Wim!">>

 

Vincent Goris, Leuven

Pianist en Muzieksamensteller KLARA

Muziek begint daar waar het woord eindigt”. Ik weet niet meer van wie deze uitspraak komt, maar ze is wel treffend om de K100 luidspreker te beschrijven. Woorden schieten gewoon te kort om al de positieve eigenschappen van deze luidspreker op te noemen en ik kan niets anders zeggen dan deze luidspreker eerst en vooral te beluisteren. Een van die positieve eigenschappen wil ik de lezer alvast niet onthouden: vanaf de eerste beluistering viel het mij op dat deze luidspreker er met een vanzelfsprekend gemak in slaagt om zichzelf niet op de voorgrond te plaatsen, maar het woord te laten aan de muziek. Als een muzikant die zichzelf en zijn instrument als een middel ziet om de muziek te laten spreken. Pure klasse voor mij, en dan hebben we het nog niet gehad over het ongelooflijke design...


Pierre Jolie, Destelbergen

<<Het is levensecht! Je hoort alles. Zij geeft genadeloos correct alles weer wat werd opgenomen (ook via FM radio). Je hoort een duidelijk verschil tussen de kwaliteit van de diverse opnames, niet enkel que signaal maar ook qua plaatsing van de micro's e.d.... Ieder instrument apart komt tot zijn recht en je hoort zaken op je opnames die je vroeger nooit hebt gehoord (sommige pizzicato's, triangel,...). Ook de dynamiek is indrukwekkend. Het slagwerk bij symfonische werken is fenomenaal levensecht en krachtig. Het doet je van je stoel springen! Er treedt nooit vervorming op, hoe luid je de installatie ook zet. Men heeft hierdoor de neiging om de muziek net zo luid te zetten als de ervaring in de concertzaal. Laatst had ik mijn schoonbroer op bezoek. Hij is hoornist in een groot internationaal vermaard symfonisch orkest. Hij heeft spontaan de muziek zo hard gezet als het klinkt van binnen in het orkest. Ook in de andere plaatsen van het huis hoor je de muziek kristalhelder. Het is net of er echt muziek wordt gespeeld. Het is onvoorstelbaar wat er uit die relatief kleine K100 boxen met maar twee luidsprekers komt en ik kan moeilijk bedenken hoe het nog beter kan....>>


Wim Joos, Drongen

Na je zeer waardevolle hulp bij het samenstellen en upgraden van mijn volledige installatie, was het eindelijk de beurt aan de luidsprekers.
Na jarenlang naar manshoge hifi-luidsprekers geluisterd te hebben besloot ik te kiezen voor muziek .

Sinds een paar weken heb ik mijn eigen K100's. Hoewel ik de K100 en de K50 al meermaals gehoord had tijdens de selectie van mijn andere apparatuur, overtreffen de K100's toch nog mijn verwachtingen. De muzikaliteit en neutraliteit waarmee alles  weergegeven wordt is werkelijk onovertroffen. De exacte plaatsing van de muziek in 3D grenst aan het ongeloofwaardige. Ik luister niet langer meer naar woofers en tweeters, maar naar instrumenten, zang,... muziek. Ik zou de K100 eerder zelf als een instrument bestempelen, niet als een luidspreker.
De K100, een instrument dat erin slaagt de emotie en muziek van de opname weer te geven. Een gave die maar weinig luidsprekers in zich hebben, ongeacht de prijsklasse.
De weergave is dermate precies dat je echt de timbres van de instrumenten kan waarnemen. Dit is de eerste maal dat ik dit ervaar bij een luidspreker. Dergelijke eigenschappen getuigen van wereldklasse. Wat mij betreft ligt de lat voor de concurrentie weer wat hoger.

 

Johan Strypsteen , Leuven

"De LINK k100 luidsprekers zijn een ware revelatie. Vanaf de eerste minuut trokken ze mijn aandacht. Toen we drie uur later met spijt de beluistering moesten beëindigen, wist ik dat dit niet omwille van een of ander goedkoop effect was. We hadden nog uren door kunnen gaan met muziek te ontdekken door deze transparante speakers. Dit lijkt me hun hoofdeigenschap te zijn: ze brengen je in direct contact met de muziek. "Open", "snel", "dynamisch" zijn omschrijvingen die daarmee te maken hebben. Maar ook: "precieze timbres". Het soort speakers waarbij je je aandacht kunt laten waaieren over het geheel om nu en dan een performer (instrument) eruit te pikken, naargelang je "mood" of naargelang wat je plots opvalt, net als bij een "life" optreden.
Tenslotte, het kan ook met de opstelling te maken gehad hebben (kortbij-beluistering) maar vaak had ik de indruk vanop de bevoorrechte plaats van de opname-ingenieur, of de dirigent, toe te horen."

 

Rob Van Bergen

(saxofonist,NL)

<< Wat een belevenis. Ik heb met Wim zitten luisteren naar tal van opnames, van heel diverse aard; klassieke pianomuziek, Sonny Rollins, kooyanisqatsi, oude opnames en nieuwe, zangstemmen, contrabas, slagwerk. Wim wilde graag weten wat ik als musicus van zijn luidsprekers vind.

Dus ik heb daar aandachtig zitten luisteren, kritisch, bijna op zoek naar afwijkingen. Als musicus hoor je de hele dag door instrumenten en er is altijd verschil tussen een live-geluid en een weergave van een geluid, ik ben niet te foppen wat dat betreft. Ik hoor altijd wel of er iemand in mijn oor staat te toeteren of dat er een geluidsinstallatie tussen zit, of meer. Een geluidsinstallatie, een versterker kan geluid nogal eens kleuren, vinyl kraakt natuurlijk, de luidsprekers kleuren of beperken meestal de flow van geluid. Van dit alles heb ik niks kunnen bemerken bij onze luistersessie. Ik kreeg de merkwaardige gewaarwording dat de muziek zich achter een half doorlaatbaar scherm bevond.

Wij kunnen de muzikanten wel horen maar zij ons niet, wij kunnen ze niet zien, maar ze zijn wel heel dichtbij. Maar niet echt in deze ruimte. Wat is het verschil ? Ik hoorde een keer bandruis, dat moet een oude opname zijn, niet digitaal. Enkele malen hoorde ik de beperkingen van de microfoon die gebruikt was bij de opname. Alsof je door een sleutelgat kijkt, niet alles staat op de band. Bij sommige instrumenten hoorde ik de limiters, de geluidsdruk klopte natuurlijk niet. Als Sonny op twee meter afstand van je staat te toeteren dan voel je je brillenglazen op je neus trillen natuurlijk.

Na enige tijd begon ik te ontwaren dat de imperfecties die ik hoorde, de afwijkingen ten opzichte van de echte instrumenten, zich eigenlijk allemaal bevonden aan de achterkant van dit denkbeeldige scherm. De luidspreker ontbloten genadeloos alles, de beperkingen zaten eigenlijk altijd in de opnametechniek.

De luidsprekers zijn goed, heel erg goed. Wanneer mag je het woord perfect gebruiken.? ..>>

 

Peter P. , Kortenberg

Een kleine maand geleden ben ik de gelukkige eigenaar geworden van een set prachtige K100’s.

Na de installatie Keith Jarrett zijn Bye Bye Blackbird ingelegd en ik werd meteen overdonderd. Ik kreeg de tranen in de ogen en, voor alle duidelijkheid, niet van miserie. Wat een verschil met de Rega’s. Ik had de gordijnen achter de speakers dichtgetrokken en vroeg mijn echtgenote wat ze er van vond. Haar antwoord: het lijkt alsof de muzikanten achter de gordijnen staan! Hoewel ik hen eerder vóór de gordijnen meende waar te nemen.

Even later liet ik Melanie De Biasio een paar nummers brengen. Kortweg: oorstrelend, het leek haast een live optreden in onze woonkamer. Is dit het virtual reality voor audio?

Ondertussen zijn de speakers ingespeeld met enkele opmerkelijke ervaringen. In een vorig leven speelde ik piano. Als amateur weliswaar, doch ik weet hoe een piano klinkt. Ik was steeds teleurgesteld als ik pianowerk via een geluidsinstallatie te horen kreeg. Het leek haast of het goed weergeven van het typische timbre van een piano een onmogelijke opdracht was. Onlangs Abdullah Ibrahim’s “ The song is my Story” aan het werk gehoord via mijn K100’s: onwaarschijnlijk natuurgetrouw! Met de ogen dicht stond er opnieuw een piano in onze woonkamer. Eindelijk het timbre van een piano. De bijgeluiden van Ibrahim’s inspanningen nam ik er met plezier bij.

Een andere verrassing was Grieg’s Peer Gynt Suite. Ik had nog een oude opname (1972) die ik destijds na aanschaf van een recente opname opzij had geschoven. Met de K100 moet ik de zaak omkeren. De oude opname klinkt onwaarschijnlijk prachtig. 
Wim had mij verwittigd: ik zal een herevaluatie moeten doen van mijn CD collectie.

Nog iets opmerkelijks vastgesteld met de “The Organ of Bach” van Blindman. De orgelmuziek wordt hier vertolkt door een kwartet van saxofoons (sopraan, alt, tenor en bariton). In een naburige kamer stelde ik vast hoe deze 4 saxofoons nog steeds perfect als individuele instrumenten klonken en wekte daarbij de illusie dat ik, hoewel daar uiteraard geen sprake was van een stereobeeld, de instrumenten op verschillende posities in de woonkamer meende te horen spelen. 
Daar waar bij de vorige speakers de klanken eerder in mekaar vloeiden.

Naast de oren worden ook de ogen verwend. Mijn echtgenote was nochtans bij het uitnemen uit de wagen wat verbaasd wat betreft de afmetingen. Inderdaad bij zijaanzicht zijn ze imponerend. Ik zag een "als dat maar goed komt in de zithoek" in haar ogen. 
Eens geplaatst sprak ze over decoratie. 
Ze geven mij alvast de impressie van een mooi instrument.

Wim, je hebt weer een klant gelukkig gemaakt, waarvoor dank!



 

 

Muzikanten en professionele ingenieurs of muziekrecensenten die de K100
dagelijks gebruiken :

Johan Vandendriessche

Jazz saxophone player

http://www.johanvandendriessche.be/


Sigiswald & Marleen Kuijken

www.lapetitebande.be
 

Jan Vandenborre

traverso-player

https://ilgardellino.be


Arne Deforce

cellist

www.arnedeforce.be
 

Ruben Appermont

contrabassist oa van Wim Mertens

Marc De Cré

Djembéspeler
 

Rudi Vermeulen

 drummer 

  www.myspace.com/moonfirebelgium )

Vincent Goris

pianist,music programmer classical radio

www.klara.be


Desmond Van Weddingen

drummer

www.tomhelsen.be

Bruno Jacobs

bassist Beaten By Hippies


Joris Geysens

Tenor saxophone player

www.sevensoulmotion.be

Stefaan Baert

gitarist

http://www.stefaanbaert.be

voor nog meer commentaar...