Luisterreakties

 

K100

 

 

 Sigiswald Kuijken
 Marleen
Thiers

www.lapetitebande.be

Foto: Annemie Augustijn

Ik ben geen luisterspecialist die alle kenmerken ontleedt ... Ik kan alleen getuigen dat de klank  weldoend-levendig en direct is , met een heel getrouw kleur-en ruimtegevoel; een goede opname hier beluisteren is een ware belevenis.

Door de kwaliteit van de weergave 
vergeet je paradoxaal genoeg het medium , zou ik durven zeggen (te vergelijken met een muzikant die als hij goed bezig is op een bepaalde manier moet 'verdwijnen' achter de muziek die hij speelt...).

We hadden samen met vrienden al een paar keer zeer indringende stille luistermomenten;

was Bach er zelf bij geweest, zou ik je zijn commentaar zeker doorgestuurd hebben....!

 

Rob Van Bergen

Saxofonist

<< Wat een belevenis. Ik heb met Wim zitten luisteren naar tal van opnames, van heel diverse aard; klassieke pianomuziek, Sonny Rollins, kooyanisqatsi, oude opnames en nieuwe, zangstemmen, contrabas, slagwerk. Wim wilde graag weten wat ik als musicus van zijn luidsprekers vind.

Dus ik heb daar aandachtig zitten luisteren, kritisch, bijna op zoek naar afwijkingen. Als musicus hoor je de hele dag door instrumenten en er is altijd verschil tussen een live-geluid en een weergave van een geluid, ik ben niet te foppen wat dat betreft. Ik hoor altijd wel of er iemand in mijn oor staat te toeteren of dat er een geluidsinstallatie tussen zit, of meer. Een geluidsinstallatie, een versterker kan geluid nogal eens kleuren, vinyl kraakt natuurlijk, de luidsprekers kleuren of beperken meestal de flow van geluid. Van dit alles heb ik niks kunnen bemerken bij onze luistersessie. Ik kreeg de merkwaardige gewaarwording dat de muziek zich achter een half doorlaatbaar scherm bevond.

Wij kunnen de muzikanten wel horen maar zij ons niet, wij kunnen ze niet zien, maar ze zijn wel heel dichtbij. Maar niet echt in deze ruimte. Wat is het verschil ? Ik hoorde een keer bandruis, dat moet een oude opname zijn, niet digitaal. Enkele malen hoorde ik de beperkingen van de microfoon die gebruikt was bij de opname. Alsof je door een sleutelgat kijkt, niet alles staat op de band. Bij sommige instrumenten hoorde ik de limiters, de geluidsdruk klopte natuurlijk niet. Als Sonny op twee meter afstand van je staat te toeteren dan voel je je brillenglazen op je neus trillen natuurlijk.

Na enige tijd begon ik te ontwaren dat de imperfecties die ik hoorde, de afwijkingen ten opzichte van de echte instrumenten, zich eigenlijk allemaal bevonden aan de achterkant van dit denkbeeldige scherm. De luidspreker ontbloten genadeloos alles, de beperkingen zaten eigenlijk altijd in de opnametechniek.

De luidsprekers zijn goed, heel erg goed. Wanneer mag je het woord perfect gebruiken.? ..>>

 

Stefaan Baert


"Je hebt misschien al meegemaakt dat je door een groot raam naar buiten kijkt
en het gevoel hebt dat er helemaal geen raam is tussen jou en de buitenwereld.
Wel, dat gevoel komt voor mij overeen met het luisteren naar muziek door de K100
luidsprekers van Wim. 
Zo ontstaat er contact met de uitvoerder(s) zelf. Je hoort de minste stembuiging, verandering van klankkleur,
en de bewondering voor techniek en kwaliteit van de uitvoerder stijgt enorm.
Ook wordt het bij het luisteren door de K100 luidsprekers duidelijk wat  opnames van kwaliteit met een mens kunnen doen.
Als het al met woorden kan omschreven worden, komt voor mij het Engelse "Pristine"  (puur, onaangeroerd)
in aanmerking.
Bedankt Wim!"

 

Peter P. , Kortenberg

Een kleine maand geleden ben ik de gelukkige eigenaar geworden van een set prachtige K100’s.

Na de installatie Keith Jarrett zijn Bye Bye Blackbird ingelegd en ik werd meteen overdonderd. Ik kreeg de tranen in de ogen en, voor alle duidelijkheid, niet van miserie. Wat een verschil met de Rega’s. Ik had de gordijnen achter de speakers dichtgetrokken en vroeg mijn echtgenote wat ze er van vond. Haar antwoord: het lijkt alsof de muzikanten achter de gordijnen staan! Hoewel ik hen eerder vóór de gordijnen meende waar te nemen.

Even later liet ik Melanie De Biasio een paar nummers brengen. Kortweg: oorstrelend, het leek haast een live optreden in onze woonkamer.

 Is dit het virtual reality voor audio?

Ondertussen zijn de speakers ingespeeld met enkele opmerkelijke ervaringen. In een vorig leven speelde ik piano. Als amateur weliswaar, doch ik weet hoe een piano klinkt. Ik was steeds teleurgesteld als ik pianowerk via een geluidsinstallatie te horen kreeg. Het leek haast of het goed weergeven van het typische timbre van een piano een onmogelijke opdracht was. Onlangs Abdullah Ibrahim’s “ The song is my Story” aan het werk gehoord via mijn K100’s: onwaarschijnlijk natuurgetrouw! Met de ogen dicht stond er opnieuw een piano in onze woonkamer. Eindelijk het timbre van een piano. De bijgeluiden van Ibrahim’s inspanningen nam ik er met plezier bij.

Een andere verrassing was Grieg’s Peer Gynt Suite. Ik had nog een oude opname (1972) die ik destijds na aanschaf van een recente opname opzij had geschoven. Met de K100 moet ik de zaak omkeren. De oude opname klinkt onwaarschijnlijk prachtig. 
Wim had mij verwittigd: ik zal een herevaluatie moeten doen van mijn CD collectie.

Nog iets opmerkelijks vastgesteld met de “The Organ of Bach” van Blindman. De orgelmuziek wordt hier vertolkt door een kwartet van saxofoons (sopraan, alt, tenor en bariton). In een naburige kamer stelde ik vast hoe deze 4 saxofoons nog steeds perfect als individuele instrumenten klonken en wekte daarbij de illusie dat ik, hoewel daar uiteraard geen sprake was van een stereobeeld, de instrumenten op verschillende posities in de woonkamer meende te horen spelen. 
Daar waar bij de vorige speakers de klanken eerder in mekaar vloeiden.

Naast de oren worden ook de ogen verwend. Mijn echtgenote was nochtans bij het uitnemen uit de wagen wat verbaasd wat betreft de afmetingen. Inderdaad bij zijaanzicht zijn ze imponerend. Ik zag een "als dat maar goed komt in de zithoek" in haar ogen. 
Eens geplaatst sprak ze over decoratie. 

Ze geven mij alvast de impressie van een mooi instrument.

Wim, je hebt weer een klant gelukkig gemaakt, waarvoor dank!

 


 

Luc Struyven

Bij een eerste beluistering van de LINK K100 speakers bij Wim Vanderstraeten thuis wist ik al niet wat ik hoorde, en vooral ook wat ik níet hoorde. In vergelijking met de K100 wordt de muziekweergave van andere speakers gewoonweg gereduceerd tot één brij. Bij de K100 klinkt de muziek als een levendig, vol en coherent samenspel zonder dat er vervloeiing optreedt tussen de klanken van de verschillende instrumenten. Ik realiseer me nu ook dat ik jarenlang naar muziekopnamen heb zitten luisteren waarbij de muzikanten als het ware verscholen zaten achter een dik gordijn zonder dat ik me daarvan bewust was. Met de komst van de LINK K100 speakers heeft iemand eindelijk het vernuft gehad om het gordijn volledig opzij te schuiven zodat het spel van de muzikanten in al zijn pracht en praal aanhoord kan worden.

Een andere prachtige gewaarwording is dat elke stem of elk instrument wordt weergegeven met de levendigheid, kracht en intensiteit zoals die door de muzikanten bij de uitvoering in de opnamestudio in het live-spel zijn gestopt. De muziek klinkt niet steriel of vlak, maar bezield, organisch en warm (wat niet wegneemt dat er bij het beluisteren van bepaalde composities wel koude rillingen over je rug lopen). De geluidsdynamiek van de K100 is werkelijk fenomenaal; instrumenten klinken hard of zacht naargelang hun natuurlijke aard en de wijze waarop ze tijdens de geluidsopname werden bespeeld. Een beluistering van de CD Balades éphémères van Massot-Florizoone-Horbaczewski, met de niet alledaagse combinatie van tuba, chromatisch accordeon en cello, heeft dit voor mij mooi geïllustreerd (Tuur Florizoone had mij eerder zelf al aangegeven dat deze muziek niet makkelijk optimaal te beluisteren is). Al dient gezegd dat ik de meest intense kippenvelbeleving kreeg bij het opleggen van de CD Donnersöhne - Music For St. James The Apostle door ensemble Sequentia, een reeks meerstemmige gezangen van de 12de eeuwse Codex Calixtinus uit de kathedraal van Santiago de Compostela: ’s nachts in het pikdonker met alle lichten gedoofd en de volumeknop flink open beleefde ik ei zo na een transcendente gewaarwording. Ik waande me ter plaatse in de kathedraal terwijl de muziek alom tegenwoordig was en terzelfdertijd nergens vandaan leek te komen; ik voelde me werkelijk ondergedompeld in hemelse sferen.

Naast hun sublieme weergavetechnische eigenschappen beschikken de LINK K100 speakers tenslotte ook over een markante compactheid en een weergaloze esthetische vormgeving. Een laatste opmerkelijk gegeven is dat de LINK K100 speakers een volledig ambachtelijk en Belgisch product zijn. Het is haast niet te geloven dat met de LINK K100 in ons relatief onbeduidende landje zo’n topproduct van wereldklasse op het vlak van hifi audio ontwikkeld is en gebouwd wordt!

Wat mij betreft zijn de K100 speakers het nec plus ultra op het gebied van akoestische beleving in de huiskamer ...



 

Johan Vandendriessche

(http://www.johanvandendriessche.be)

High Tension(P.Packay) mp3

Jazz In The Rain.mp3

Jazzmuzikant

Als je bij beluistering van een goede geluidsopname de ogen sluit, verdwijnen de K100's ,lijken ze fysiek niet meer aanwezig te zijn...

Bij het sluiten van de ogen verschijnt er een driedimensioneel geluidsbeeld dat op geen enkele manier nog de fysieke aanwezigheid van speakers verraadt, laat staan een positionering ervan. Hoogstens gaan de hersenen, die nu eenmaal door de rationele mens altijd en overal worden ingeschakeld, redeneren dat er ergens links- en rechtsvoor op een hoogte van ongeveer 80 cm twee voorwerpen van de grootte van een erwt verantwoordelijk zouden kunnen zijn voor het diafane, plastische, ruimtevullende, diepe geluid, dat verdere referentie aan die twee erwten teniet doet...

Muzikanten hebben doorgaans nochtans geen speakers zoals de k100’s, veelal omdat ze geen tijd en geld voor, en “geen nood” hebben aan dit soort luxedingen. Het klopt dat vele echte musici de beperkingen van een inadequate muziekinstallatie overstijgen, extrapoleren, door hun muzikaal-analytisch vermogen, dat hen in staat stelt om samenklanken, muzikale textuur, wijze van samenspel (“interplay”), enz. te horen doorheen een te duidelijk fysiek aanwezige speaker (om het eufemiserend uit te drukken). Maar een transparant-heldere weergave-met-diepte van muziek, maakt van de fysieke act van het luisteren, en van de esthetische contemplatie van het materiele èn van het abstracte aspect van een muzikaal gebeuren zowaar een zeer mooi èn metafysisch gebeuren.

Met andere woorden: als je de ogen sluit,verdwijnen de K100's ,lijken ze fysiek niet meer aanwezig te zijn...

 

Desmond Van Weddingen

drummer Tom Helsen (www.tomhelsen.be)

Het is erg moeilijk nog iets toe te voegen aan wat er al gezegd is over deze speaker.
Ik heb in het verleden al heel wat speakers gehad (Etude Rea,mission, B&W matrix 803, leak, phonar p5 edma gemodifiseerd enz)
Was nooit echt tevreden en bleef maar zoeken, tot ik de LINK K100 hoorde. Meest muzikale speaker die ik ooit gehoord heb.
Heb hem nu enkele maanden in mijn bezit en is nu goed ingespeeld en het resultaat is adembenemend.
Het is werkelijk alsof je erbij bent. Hij brengt je tot de ziel van de muziek en meer moet dat echt niet zijn
 
Er zijn toch enkele minpunten waarover niet gesproken word.
 
- Die scheet van Chet baker op die live opname van 68 had ik op mijn voormalige speakers niet gehoord en dat had ik misschien liever zo gehouden.
- Heb mijn patatten al drie keer laten aanbranden omdat ik gewoon blijf plakken iedere keer ik de living inloop en er muziek opstaat.
- Krijg de laatste tijd niets meer gedaan omdat iedere keer ik wat vrije tijd heb en de keuze moet maken tussen iets nuttig doen of in mijn zetel liggen luisteren naar de k100 ik toch weer kies voor de k100.(Muziek)

 

Jan Vandenborre , Gent 

traversospeler oprichter van  www.silbermann.be

www.song-writer.be/neerlandais/muziker_sin.htm

Ik heb al behoorlijk veel geluisterd, naar uiteenlopende soorten muziek (Bach, Jarret, JL Hooker, Talking Heads, Nina Simone,....) en mijn eerste reactie is vooral een herontdekking van die muziek. Het is alsof ik een nieuw paar oren heb. Niet alleen herontdek ik al die dingen maar merk ik ook dat het (eindelijk) loont om er tijd voor te nemen. Wat voor mij heel belangrijk is is dezelfde reactie die ik bij jou had. Ik kon meteen abstractie maken van de fysieke speaker en me concentreren op de muziek. Dit is absoluut wat ik zocht.

O ja, mijn vrouw vindt ook dat ze mooi klinken (niet onbelangrijk) ;)

 

B.D.  Blanden

Vooreerst,er is geen dag voorbijgegaan zonder intense muzikale belevenis.
De muziekinstallatie klinkt ronduit prachtig en de Links zijn pareltjes.
Gisteravond heb ik me geinstalleerd, alle lichten uitgedaan en geluisterd naar het Requiem van G.Fauré met La Chapelle Royale onder leiding van Philippe Herreweghe op Harmonia Mundi ,opname van 1988.
Wat er dan in u omgaat is met geen woorden te beschrijven,precies of de Chapelle Royale speelde thuis in onze luisterruimte,ongelooflijk.
Dus ik ben zeer gelukkig u ontmoet te hebben!

De Stax SR4040/SR006/2 hoofdtelefoon overklast op geen enkel ogenblik de LINK k100, het is andermaal opvallend hoe hij volledig in het zelfde klankbeeld,helderheid en transparantie zit

 

 

Rudi Vermeulen , Sint-Amands

 drummer Moonfire,  www.myspace.com/moonfirebelgium

Ik heb nu een aantal weken de K100’s bij mij thuis staan, gecombineerd met de Gracedesign M902 DAC/preamp en de Hexateq Reference 4.0 klasse-D monoblokken, alles aan mekaar gelinkt met Link Velox en Vortex interlink en luidsprekerkabels… en elke dag geniet ik er mateloos van!

Het is een hele zoektocht geweest om een waardige (en betaalbare) vervanger te vinden voor mijn uitstekende actieve ATC SCM50-ASL luidsprekers, die te groot waren voor mijn living.

De K100’s zijn zeker zo muzikaal, transparant, dynamisch, enz. als de ATC’s, maar ze hebben er bovenop een bredere en diepere soundstage en zijn veel makkelijker te plaatsen.

Ik ben een zeer tevreden muziekliefhebber! 

Doe zo voort!

 

Vincent Goris, Leuven

Pianist en Muzieksamensteller KLARA (www.klara.be)

Muziek begint daar waar het woord eindigt”. Ik weet niet meer van wie deze uitspraak komt, maar ze is wel treffend om de K100 luidspreker te beschrijven.
Woorden schieten gewoon te kort om al de positieve eigenschappen van deze luidspreker op te noemen en ik kan niets anders zeggen dan deze luidspreker eerst en vooral te beluisteren.
Een van die positieve eigenschappen wil ik de lezer alvast niet onthouden: vanaf de eerste beluistering viel het mij op dat deze luidspreker er met een vanzelfsprekend gemak in slaagt om zichzelf niet op de voorgrond te plaatsen, maar het woord te laten aan de muziek.
Als een muzikant die zichzelf en zijn instrument als een middel ziet om de muziek te laten spreken.
Pure klasse voor mij, en dan hebben we het nog niet gehad over het ongelooflijke design...


 


Pierre Jolie, Destelbergen

Wim Vanderstraeten heeft voor ons een volledige installatie samengesteld, inclusief  bekabeling en zelfs een FM antenne (gezien het signaal van de teledistributie van bedenkelijke kwaliteit is). Deze installatie is met niets anders te vergelijken van wat wij tot nog toe hebben gehoord. 
Het is levensecht! Je hoort alles. Zij geeft genadeloos correct alles weer wat werd opgenomen (ook via FM radio). Je hoort een duidelijk verschil tussen de kwaliteit van de diverse opnames, niet enkel que signaal maar ook qua plaatsing van de micro's e.d.... Ieder instrument apart komt tot zijn recht en je hoort zaken op je opnames die je vroeger nooit hebt gehoord (sommige pizzicato's, triangel,...). Ook de dynamiek is indrukwekkend. Het slagwerk bij symfonische werken is fenomenaal levensecht en krachtig. Het doet je van je stoel springen! Er treedt nooit vervorming op, hoe luid je de installatie ook zet. Men heeft hierdoor de neiging om de muziek net zo luid te zetten als de ervaring in de concertzaal. Laatst had ik mijn schoonbroer op bezoek. Hij is hoornist in een groot internationaal vermaard symfonisch orkest. Hij heeft spontaan de muziek zo hard gezet als het klinkt van binnen in het orkest. Voor een leek niet te harden, doch ook dan geen enkele vervorming! Ook in de andere plaatsen van het huis hoor je de muziek kristalhelder. Het is net of er echt muziek wordt gespeeld. Het is onvoorstelbaar wat er uit die relatief kleine K100 boxen met maar twee luidsprekers komt en ik kan moeilijk bedenken hoe het nog beter kan....

 

Wim Joos, Drongen

Na je zeer waardevolle hulp bij het samenstellen en upgraden van mijn volledige installatie, was het eindelijk de beurt aan de luidsprekers.
Na jarenlang naar manshoge hifi-luidsprekers geluisterd te hebben besloot ik te kiezen voor muziek .

Sinds een paar weken heb ik mijn eigen K100's. Hoewel ik de K100 en de K50 al meermaals gehoord had tijdens de selectie van mijn andere apparatuur, overtreffen de K100's toch nog mijn verwachtingen. De muzikaliteit en neutraliteit waarmee alles  weergegeven wordt is werkelijk onovertroffen. De exacte plaatsing van de muziek in 3D grenst aan het ongeloofwaardige. Ik luister niet langer meer naar woofers en tweeters, maar naar instrumenten, zang,... muziek. Ik zou de K100 eerder zelf als een instrument bestempelen, niet als een luidspreker.
De K100, een instrument dat erin slaagt de emotie en muziek van de opname weer te geven. Een gave die maar weinig luidsprekers in zich hebben, ongeacht de prijsklasse.
De weergave is dermate precies dat je echt de timbres van de instrumenten kan waarnemen. Dit is de eerste maal dat ik dit ervaar bij een luidspreker. Dergelijke eigenschappen getuigen van wereldklasse. Wat mij betreft ligt de lat voor de concurrentie weer wat hoger.

 

Dirk Nemegeer, Huldenberg

<<Bij het samenstellen van een set zocht ik altijd al naar een muzikale set.
Ik vergat daarbij hoe de muziek echt klonk... Met de LINK k100 in combinatie met de Velox en Vortex valt alles gewoon op zijn plaats !!! Deze combinatie klinkt zeer realistisch en is daarbij zeer muzikaal.
De keuze van de overige apparatuur, gaat nu stukken gemakkelijker omdat je geen rekening moet houden met de kleuring van de kabel of de luidspreker.
Bij het luisteren vergeet je het technisch gedeelte van de set, en de drang naar beter is er niet meer>>

 

Jo Goossens , Bierbeek

“It is about two years since I started to look for a more than serious upgrade of my music installation. Coming across the LINK K100 about a year ago, I was right away impressed with its clean, transparent and very neutral sound, not to say with the fact that it all came out of such a small instrument. Being quite concerned about making too quick a decision then and especially about how it all would sound at my place, I tested several medium to high end solutions at home. However I always felt that something was missing, either transparency, depth or width of soundstage or a comfortable listening range and I kept coming back and comparing to my first listening experience with the K100. 

Now, in combination with the AA406 power amp and Vortex and Velox cables, I have what I was looking for: pure music. The K100 is amazingly transparent (one forgets that there are speakers in the room) and all what is left are ‘tangible musical instruments’ each with their fine harmonic reverberations, be it flutes, violin, snare drums, bass guitar or synthesizers. I have since rediscovered older recordings and I don’t get tired of listening to them because it sounds all so natural and uncomplicated.

 Finally, a minor issue but fine to have, they blend also nicely with the interior…”

 

Joris Geysens

Tenor saxophone player

cherrypie_sample.mp3

www.sevensoulmotion.be

"De K100 is een speaker die voldoet aan mijn verwachting van wat een speaker moet kunnen : de opgenomen muziek zo natuurlijk mogelijk weergeven.
Deze speakers slagen daarin met glans.  Gedetailleerde en correcte weergave, transparant, levendig zijn woorden die me te binnen schieten.
Je vergeet dat je naar een stuk techniek aan het luisteren bent : de focus ligt op de muziek.  Instrumenten worden met het juiste timbre weergegeven, zoals het hoort.
De ruimtelijke weergave is ook schitterend : goede diepte en plaatsing van de instrumenten...
Minder belangrijk voor mij, maar ze zien er ook wel heel goed uit : mooi design! Kortom, fantastische aanwinst en ga ik nog veel plezier aan beleven voor lange tijd."

 

 

Peter en Wilma Baudoin

Kaulille

 
Na enig zoekwerk dankzij een wegomlegging aangekomen om de k100 te luisteren,  werden hartelijk ontvangen door de heer Vanderstraeten en kregen eerst een prima uitleg wat zijn visie was van hifi, en over zijn speakers.
 
Daar we alle vele speakers beluisterd hadden wilde mijn vrouw deze ook horen, zij is meestal zeer kritisch als het om duurdere speakers gaat.
 
Na enkele nummers gehoord te hebben keken we elkaar aan zo van << wauw> dit is toch wel heel goed !
 
In het begin denk je wat bas te missen maar bij de juiste opname is deze wel degelijk aanwezig.
 
De speakers klinken bij goede opname zo ruimtelijk dat het is alsof de zanger of zangeres daadwerkelijk in de kamer aanwezig is.
Verder zijn de speakers ongeloofelijk neutraal en laten precies horen hoe de opname is.
 
ik zou  iedereen die zijn set wil upgraden aanraden om ze eens te beluisteren, als ik mijn huidige speakers  ( phonar p 5 edma ) ,die toch ook door vele mensen gewaardeerd worden, kan verkopen gà ik voor de k100.

 

Tom Callens

Tenorsaxofonist

http://www.artet.be
http://www.ladylinn.be

Het was een zeer interessante dag bij Wim Vanderstraeten van Link Audio. Wat normaal een ophaling van mijn pas herstelde luidsprekers moest voorstellen draaide uit tot een heuse namiddag muziek beluisteren en uitwisselen van elkaars meningen over muziek en muziekbeleving.

Bij het binnenkomen vlogen we er onmiddellijk in.
We luisterden naar een opname van aRTET (groep waar ik in speel) op de K100's om daarna over te schakelen op Wim's collectie jazz- en klassieke muziek.
Indien de opname zo natuurlijk mogelijk verlopen is, door middel van goeie plaatsing van micro's en zo weing mogelijk tussenkomst van effecten of processing, heb je met de K100's het gevoel echt bij de performance van een orkest, band of solist aanwezig te zijn.
Het timbre van ieder instrument, de vibraties en de 'ziel' zijn te horen. Bassen zijn niet moeilijk of modderig maar helder en verstaanbaar. De plaatsing in de ruimte en het stereobeeld is zeer duidelijk én genietbaar.

Van de K100's verplaatsten we ons naar een andere ruimte met iets moeilijkere akoestiek om naar de compactere Cubes te luisteren. Deze zijn geen kleinere K100's. Het is een ander design van op de grond hertekend en het doel van deze Cube is een kleinere, meer betaalbare luidspreker aan te bieden die hetzelfde doel nastreeft, de waarheidsgetrouwe weergave van muziek.
Deze spraken mij ten zeerste aan daar zij net zoals de K100's sprankelden, het timbre en de dynamiek van de muziek zeer goed weergaven en bovendien in mijn optiek betaalbaar zijn! Het zijn luidsprekers waar je naar wilt blijven luisteren.
De Cubes geven meer dan voldoende definitie en output in de basregionen zodat een subwoofer bij jazz en klassiek niet nodig is, misschien wel voor pop of rock, maar dat kan ik niet zeggen want dat hebben we niet getest.
Voor wie een eerlijk, neutraal en vooral levendig en natuurlijk geluid wil en die op een krap budget zit zijn deze luidsprekers een must.

Wim sprak bevlogen en vol passie over zijn queeste naar een zo eerlijk mogelijke klankreproductie met zijn luidsprekers.
Daar lijkt hij volgens mij zeer goed in te slagen.
Ik had er spijt van dat ik mijn Mission 753's en niet de Cubes moest meenemen :)

 

Tom Callens (1982) studeerde saxofoon aan het Gents Conservatorium bij Frank Vaganée en daarna aan het Koninklijk Conservatorium Brussel bij Jeroen Van Herzeele en John Ruocco. Gaandeweg is hij zich gaan toespitsen op de tenorsaxofoon en dwarsfluit waarmee hij in stijlen zoals traditionele jazz, bebop, moderne jazz, funk, soul en chansons zich als een vis in het water voelt. Hij won tweemaal de "Jong Jazztalent Gent"-wedstrijden en andermaal de Brusselse "XL-jazz" wedstrijd met verschillende ensembles. In 2006 nam hij deel aan een Europese tournee met Guru's Jazzmatazz.
Hij speelde op het Montreux Jazz Festival, Blue Note Records festival te Gent, North Sea Jazz en tal van andere festivals, en dit met mensen zoals Koen De Cauter & zonen, Tcha Limberger, Fapy Lafertin, Jimmy Molière (Fats Domino), Joris Decock, Robert Veen, Harry Kanters, Dirk Van der Linden, Kris Defoort en Hans Van Oosterhout.
Hij heeft in 2009 zijn eigen band "
South of the Border" opgericht waarin instrumentale souljazz gespeeld wordt. Daarnaast is Tom vooral actief in Lady Linn & her Magnificent Seven (pop, soul en jazz), aRTET (hedendaagse jazz), the Whodads (surf, mambo, latin) en de Vindaloo Five, New Orleans Jazzband met Joris Decock, Karel Algoed, Bruno De Groote en Frederick Van den Berghe

 

LUC GEETS

Leuven

Na meer dan twintig jaar veel luisterplezier was uiteindelijk de tijd gekomen om mijn oorspronkelijke geluidsinstallatie wat nieuw leven in te blazen.Deze was samengesteld uit de Link M21 en Art Audio Quintet buizenversterker.
Alzo kwam ik weer bij Wim Vanderstraeten in Rotselaar terecht.

Na enkele uitgebreide luistersessies bij Wim, werd duidelijk dat mijn cd-speler het meest een vervanging toe was.

Maar het geluid van vooral de K100’s, gekoppeld aan een Grace design M902 / Bryston combinatie, liet mij niet meer los.
En nu, na nog enkele luistersessies meer staan ze hier uiteindelijk.
Het is een herontdekking van gekende muziek geworden

Als de opnames goed zijn dan werken de K100’s zeer verslavend. Dan volgt de ene cd na de andere en is het moeilijk om te stoppen.
Mijn “oude” M21’s hebben dezelfde signature, met dezelfde tonaliteit en zijn duidelijk van dezelfde familie.
Maar de nieuwe K100’s zijn op alle gebied een verrijking voor de natuurgetrouwe weergave van de muziek: Prachtig gedetailleerd en met een indrukwekkende impuls weergave, waardoor elk instrument ten volle wordt weergegeven.

Hierdoor, en wederom met de betere opnames, wordt een enorm geluidsbeeld gecreëerd waarbij de luidsprekers verdwijnen.

Het is duidelijk dat ook het combo van Gracedesign en Bryston hiertoe zijn bijdrage levert.
De weergave is misschien op het eerste gezicht droger dan de Art Audio, maar juister, met meer informatie en toch heel zacht in het hoog.

 

Dimitri Asselman

passief en actief muziekliefhebber

Naar aanleiding van een technisch probleem met mijn huidige luidsprekers, kwam ik bij Link audio terecht. Sinds een aantal jaren ben ik ook overgestapt naar het digitaliseren/streamen van mijn cd collectie: gezien mijn audio set op Digitaal/Analoog omzetter  (dac) en pre-amp gebied zeker nog een upgrade kan gebruiken, kon ik van mijn bezoek aan Link audio gebruik maken om te kijken welke oplossing men daar in dat opzicht voorhanden had.

In de luisterkamer stonden de Link K100 speakers opgesteld, aangestuurd door een nieuwe reeks Hifi componenten van Onkyo: de P-3000R voorversterker, de M-5000R eindversterker en C-7000R cd speler. Bijzonder aan deze voorversterker is dat deze zowel analoge als digitale bronnen voor zijn rekening neemt: een dac van hoogwaardige kwaliteit werd geïntegreerd.

Luisterervaringen thuis en op verplaatsingen (bij ander hifi dealers, kennisen en vrienden) hebben mij nooit kunnen ontdoen van het speaker idee: ‘size does matter’, maw, een speakerkast moet ‘volume’ hebben, wetten van de natuur? Eerlijkheidshalve stond ik dan ook ietwat sceptisch tegenover de k100 speakers aan te kijken.
Ze ogen modern: strak met een zeer mooie lijn, de ogen worden inderdaad verwend. Samen met de voorgestelde Onkyo set, eentje die eenzelfde strakheid geniet maar toch een retro touch integreert, staan de luidsprekers echt uit te nodigen om muziek te gaan spelen. Gedaan met kijken dus, wat doet deze set op muzikaal vlak?

De manier waarop de man achter Link audio, Wim Vanderstraeten, de vele muziekgenres presenteert in de luistersessie bevalt mij enorm. Korte fragmenten, toch lang genoeg om een goed idee te krijgen van hoe de set klinkt/overkomt met dit of dat genre muziek. Het gaat vooruit en het verveelt nooit. De interesse wordt  al na de eerste minuten gewekt: hier klinkt échte muziek. De muziek lééft en er is geen sprake meer van een audioset.

Wat mij onmiddellijk opvalt is de “ruimte” dat deze set afstraalt: ik kan het niet beter vergelijken dan met een top notch 3D beeldervaring. Alsof de muziek uit laagjes bestaat: links, rechts, boven, onder, verder; dichter... instrumenten, stemmen, geluiden zijn overal in de kamer aanwezig. Dat geheel klinkt ook ‘luchtig’, het wordt nooit een ‘zwaar’ geluid, het wordt nooit té, het klinkt met een bepaalde eenvoud en toch is het detailrijk. Dit smaakt echt naar meer.
Door de jaren heen viel het mij op dat onder de noemer ‘high end’ veelal wordt begrepen dat alles strikt afgepolijst, nog fel afgetekend en schel/vermoeiend overkomt, althans, dat is mijn persoonlijke indruk - alsof men een chirurgisch mes door het beste stukje wagyu vlees haalt. Veelal krijgen we dan ook nog op het bord dat dit de afspiegeling is van wat er in de concertzaal zou gebeuren: een “natuurgetrouwe” weergave.

Ik moet bekennen: dit is voor mij de eerste luisterervaring sinds de aankoop van mijn hifi set, nu meer dan 18 jaar terug, waarvan ik denk ‘wow, machtig’. Vooral het gegeven ‘ruimte, space, 3d’ blijft serieus hangen, iets dat ik nog maar zelden mocht ervaren in speakerland. Ik heb geproefd en ik wil teruggaan om nog meer te proeven. Wat het nog interessanter maakt is dat het prijskaartje van ‘de hardware’ eigenlijk zeer gunstig valt tov het mainstream High End materiaal op de audiomarkt.

Elk zichzelf respecterend muzikant, op zoek naar een écht goede audioweergave - een weergave dat trouw blijft aan het samenspel/de klankleur van de instrumenten/geluiden waaruit de muziek werd opgebouwd -  mag het niet nalaten een bezoekje te brengen aan Link audio.

Puntje van kritiek? Jawel: de allerdiepste regionen in het laag mogen aangevuld worden met een échte subwoofer. Sommige genres/passages muziek kunnen net dat tikkeltje extra laag gebruiken. Als het een troost mag wezen voor mezelf: op deze manier houdt mijn stelling ‘size does matter’,toch nog wat stand. Ik besef dat de eventuele aanvulling in lage passages wellicht een puur subjectief gegeven is.

Bedankt aan Link audio voor de aangename luistersessie en audio ontdekkingen die ik mocht ervaren.

Puresound.be

http://www.puresound.be/made-in-belgium-link-audio/