Luisterreakties
LINK K100

english traduction
Sigiswald
Kuijken
Marleen
Thiers
www.lapetitebande.be

Foto: Annemie Augustijn
Ik ben geen
luisterspecialist die alle kenmerken ontleedt ... Ik kan
alleen
getuigen
dat de klank weldoend-levendig en direct is , met een heel
getrouw kleur-en ruimtegevoel; een goede opname hier
beluisteren is een ware belevenis.
Door de kwaliteit van de weergave vergeet
je paradoxaal genoeg het medium , zou ik durven zeggen (te
vergelijken met een muzikant die als hij goed bezig is op
een bepaalde manier moet 'verdwijnen'
achter de
muziek die hij speelt...).
We hadden samen met vrienden al een paar keer zeer
indringende stille luistermomenten;
was Bach
er
zelf
bij geweest,
zou ik je zijn commentaar zeker doorgestuurd hebben....!
Rob Van Bergen
Saxofonist

<< Wat een
belevenis. Ik heb met Wim zitten luisteren naar tal van opnames,
van heel diverse aard; klassieke pianomuziek, Sonny Rollins,
kooyanisqatsi, oude opnames en nieuwe, zangstemmen, contrabas,
slagwerk. Wim wilde graag weten wat ik als musicus van zijn
luidsprekers vind.
Dus ik heb daar
aandachtig zitten luisteren, kritisch, bijna op zoek naar
afwijkingen. Als musicus hoor je de hele dag door instrumenten
en er is altijd verschil tussen een live-geluid en een weergave
van een geluid, ik ben niet te foppen wat dat betreft. Ik hoor
altijd wel of er iemand in mijn oor staat te toeteren of dat er
een geluidsinstallatie tussen zit, of meer. Een
geluidsinstallatie, een versterker kan geluid nogal eens
kleuren, vinyl kraakt natuurlijk, de luidsprekers kleuren of
beperken meestal de flow van geluid. Van dit alles heb ik niks
kunnen bemerken bij onze luistersessie. Ik kreeg de merkwaardige
gewaarwording dat de muziek zich achter een half doorlaatbaar
scherm bevond.
Wij kunnen de
muzikanten wel horen maar zij ons niet, wij kunnen ze niet zien,
maar ze zijn wel heel dichtbij. Maar niet echt in deze ruimte.
Wat is het verschil ? Ik hoorde een keer bandruis, dat moet een
oude opname zijn, niet digitaal. Enkele malen hoorde ik de
beperkingen van de microfoon die gebruikt was bij de opname.
Alsof je door een sleutelgat kijkt, niet alles staat op de band.
Bij sommige instrumenten hoorde ik de limiters, de geluidsdruk
klopte natuurlijk niet. Als Sonny op twee meter afstand van je
staat te toeteren dan voel je je brillenglazen op je neus
trillen natuurlijk.
Na enige tijd
begon ik te ontwaren dat de imperfecties die ik hoorde, de
afwijkingen ten opzichte van de echte instrumenten, zich
eigenlijk allemaal bevonden aan de achterkant van dit
denkbeeldige scherm. De luidspreker ontbloten genadeloos alles,
de beperkingen zaten eigenlijk altijd in de opnametechniek.
De luidsprekers
zijn goed, heel erg goed. Wanneer mag je het woord perfect
gebruiken.? ..>>
Stefaan Baert
"Je hebt misschien al meegemaakt dat je door een groot
raam naar buiten kijkt
en het gevoel hebt dat er helemaal geen raam is
tussen jou en de buitenwereld.
Wel, dat gevoel komt voor mij overeen met het
luisteren naar muziek door de K100
luidsprekers van Wim.
Zo ontstaat er contact met de uitvoerder(s) zelf. Je
hoort de minste stembuiging, verandering van klankkleur,
en de bewondering voor techniek en kwaliteit van de
uitvoerder stijgt enorm.
Ook wordt het bij het luisteren door de K100
luidsprekers duidelijk wat opnames van kwaliteit met
een mens kunnen doen.
Als het al met woorden kan omschreven worden, komt
voor mij het Engelse "Pristine"
(puur, onaangeroerd)
in aanmerking.
Bedankt Wim!"
Peter P. , Kortenberg
Een kleine maand geleden
ben ik de gelukkige eigenaar geworden van een set
prachtige K100’s.
Na de
installatie Keith Jarrett zijn Bye Bye Blackbird
ingelegd en ik werd meteen overdonderd. Ik kreeg de
tranen in de ogen en, voor alle duidelijkheid, niet
van miserie. Wat een verschil met de Rega’s. Ik had
de gordijnen achter de speakers dichtgetrokken en
vroeg mijn echtgenote wat ze er van vond. Haar
antwoord: het lijkt alsof de muzikanten achter de
gordijnen staan! Hoewel ik hen eerder vóór de
gordijnen meende waar te nemen.
Even later liet ik
Melanie De Biasio een paar nummers brengen. Kortweg:
oorstrelend, het leek haast een live optreden in
onze woonkamer.
Is dit het virtual
reality voor audio?
Ondertussen zijn de
speakers ingespeeld met enkele opmerkelijke
ervaringen. In een vorig leven speelde ik piano. Als
amateur weliswaar, doch ik weet hoe een piano
klinkt. Ik was steeds teleurgesteld als ik pianowerk
via een geluidsinstallatie te horen kreeg. Het leek
haast of het goed weergeven van het typische timbre
van een piano een onmogelijke opdracht was. Onlangs
Abdullah Ibrahim’s “ The song is my Story” aan het
werk gehoord via mijn K100’s: onwaarschijnlijk
natuurgetrouw! Met de ogen dicht stond er opnieuw
een piano in onze woonkamer. Eindelijk het timbre
van een piano. De bijgeluiden van Ibrahim’s
inspanningen nam ik er met plezier bij.
Een andere verrassing
was Grieg’s Peer Gynt Suite. Ik had nog een oude
opname (1972) die ik destijds na aanschaf van een
recente opname opzij had geschoven. Met de K100 moet
ik de zaak omkeren. De oude opname klinkt
onwaarschijnlijk prachtig.
Wim had mij verwittigd: ik zal een herevaluatie
moeten doen van mijn CD collectie.
Nog iets opmerkelijks
vastgesteld met de “The Organ of Bach” van Blindman.
De orgelmuziek wordt hier vertolkt door een kwartet
van saxofoons (sopraan, alt, tenor en bariton). In
een naburige kamer stelde ik vast hoe deze 4
saxofoons nog steeds perfect als individuele
instrumenten klonken en wekte daarbij de illusie dat
ik, hoewel daar uiteraard geen sprake was van een
stereobeeld, de instrumenten op verschillende
posities in de woonkamer meende te horen spelen.
Daar waar bij de vorige speakers de klanken eerder
in mekaar vloeiden.
Naast de oren worden ook
de ogen verwend. Mijn echtgenote was nochtans bij
het uitnemen uit de wagen wat verbaasd wat betreft
de afmetingen. Inderdaad bij zijaanzicht zijn ze
imponerend. Ik zag een "als dat maar goed komt in de
zithoek" in haar ogen.
Eens geplaatst sprak ze over decoratie.
Ze geven mij alvast de impressie van een mooi
instrument.
Wim, je hebt weer een
klant gelukkig gemaakt, waarvoor dank!
Luc Struyven
Bij een eerste
beluistering van de LINK K100 speakers bij Wim Vanderstraeten thuis wist ik
al niet wat ik hoorde, en vooral ook wat ik níet hoorde. In vergelijking met
de K100 wordt de muziekweergave van andere speakers gewoonweg gereduceerd
tot één brij. Bij de K100 klinkt de muziek als een levendig, vol en coherent
samenspel zonder dat er vervloeiing optreedt tussen de klanken van de
verschillende instrumenten. Ik realiseer me nu ook dat ik jarenlang naar
muziekopnamen heb zitten luisteren waarbij de muzikanten als het ware
verscholen zaten achter een dik gordijn zonder dat ik me daarvan bewust was.
Met de komst van de LINK K100 speakers heeft iemand eindelijk het vernuft
gehad om het gordijn volledig opzij te schuiven zodat het spel van de
muzikanten in al zijn pracht en praal aanhoord kan worden.
Een andere prachtige gewaarwording is dat elke stem of elk instrument wordt
weergegeven met de levendigheid, kracht en intensiteit zoals die door de
muzikanten bij de uitvoering in de opnamestudio in het live-spel zijn
gestopt. De muziek klinkt niet steriel of vlak, maar bezield, organisch en
warm (wat niet wegneemt dat er bij het beluisteren van bepaalde composities
wel koude rillingen over je rug lopen). De geluidsdynamiek van de K100 is
werkelijk fenomenaal; instrumenten klinken hard of zacht naargelang hun
natuurlijke aard en de wijze waarop ze tijdens de geluidsopname werden
bespeeld. Een beluistering van de CD Balades éphémères van
Massot-Florizoone-Horbaczewski, met de niet alledaagse combinatie van tuba,
chromatisch accordeon en cello, heeft dit voor mij mooi geïllustreerd (Tuur
Florizoone had mij eerder zelf al aangegeven dat deze muziek niet makkelijk
optimaal te beluisteren is). Al dient gezegd dat ik de meest intense
kippenvelbeleving kreeg bij het opleggen van de CD Donnersöhne - Music For
St. James The Apostle door ensemble Sequentia, een reeks meerstemmige
gezangen van de 12de eeuwse Codex Calixtinus uit de kathedraal van Santiago
de Compostela: ’s nachts in het pikdonker met alle lichten gedoofd en de
volumeknop flink open beleefde ik ei zo na een transcendente gewaarwording.
Ik waande me ter plaatse in de kathedraal terwijl de muziek alom
tegenwoordig was en terzelfdertijd nergens vandaan leek te komen; ik voelde
me werkelijk ondergedompeld in hemelse sferen.
Naast hun sublieme weergavetechnische eigenschappen beschikken de LINK K100
speakers tenslotte ook over een markante compactheid en een weergaloze
esthetische vormgeving. Een laatste opmerkelijk gegeven is dat de LINK K100
speakers een volledig ambachtelijk en Belgisch product zijn. Het is haast
niet te geloven dat met de LINK K100 in ons relatief onbeduidende landje
zo’n topproduct van wereldklasse op het vlak van hifi audio ontwikkeld is en
gebouwd wordt!
Wat mij betreft zijn de K100 speakers het nec plus ultra op het gebied van
akoestische beleving in de huiskamer ...
Johan Vandendriessche
(http://www.johanvandendriessche.be)
mp3
Jazz In The Rain.mp3

Jazzmuzikant
Als je bij beluistering van een
goede geluidsopname de ogen sluit, verdwijnen de K100's ,lijken ze fysiek
niet meer aanwezig te zijn...
Bij het sluiten van de ogen
verschijnt er een driedimensioneel geluidsbeeld dat op geen enkele manier
nog de fysieke aanwezigheid van speakers verraadt, laat staan een
positionering ervan. Hoogstens gaan de hersenen, die nu eenmaal door de
rationele mens altijd en overal worden ingeschakeld, redeneren dat er ergens
links- en rechtsvoor op een hoogte van ongeveer 80 cm twee voorwerpen van de
grootte van een erwt verantwoordelijk zouden kunnen zijn voor het diafane,
plastische, ruimtevullende, diepe geluid, dat verdere referentie aan die
twee erwten teniet doet...
Muzikanten hebben doorgaans
nochtans geen speakers zoals de k100’s, veelal omdat ze geen tijd en geld
voor, en “geen nood” hebben aan dit soort luxedingen. Het klopt dat vele
echte musici de beperkingen van een inadequate muziekinstallatie
overstijgen, extrapoleren, door hun muzikaal-analytisch vermogen, dat hen in
staat stelt om samenklanken, muzikale textuur, wijze van samenspel (“interplay”),
enz. te horen doorheen een te duidelijk fysiek aanwezige speaker (om het
eufemiserend uit te drukken). Maar een transparant-heldere
weergave-met-diepte van muziek, maakt van de fysieke act van het luisteren,
en van de esthetische contemplatie van het materiele èn van het abstracte
aspect van een muzikaal gebeuren zowaar een zeer mooi èn metafysisch
gebeuren.
Met andere woorden: als je de
ogen sluit,verdwijnen de K100's ,lijken ze fysiek niet meer aanwezig te
zijn...
Desmond Van Weddingen
drummer Tom Helsen (www.tomhelsen.be)
Het is erg moeilijk nog iets toe te voegen aan wat er al gezegd is
over deze speaker.
Ik heb in het verleden al heel wat speakers gehad (Etude Rea,mission, B&W matrix 803, leak, phonar
p5 edma gemodifiseerd enz)
Was nooit echt tevreden en bleef maar zoeken, tot ik de LINK K100 hoorde. Meest
muzikale speaker die ik ooit gehoord heb.
Heb hem nu enkele maanden in mijn bezit en is nu goed ingespeeld en het
resultaat is adembenemend.
Het is werkelijk alsof je erbij bent. Hij brengt je tot de ziel van de
muziek en meer moet dat echt niet zijn
Er zijn toch enkele minpunten waarover niet gesproken word.
- Die scheet van Chet baker op die live opname van 68 had ik op mijn
voormalige speakers niet gehoord en dat had ik misschien liever zo gehouden.
- Heb mijn patatten al drie keer laten aanbranden omdat ik gewoon blijf
plakken iedere keer ik de living inloop en er muziek opstaat.
- Krijg de laatste tijd niets meer gedaan omdat iedere keer ik wat vrije
tijd heb en de keuze moet maken tussen iets nuttig doen of in mijn zetel
liggen luisteren naar de k100 ik toch weer kies voor de k100.(Muziek)
Jan Vandenborre
, Gent
traversospeler
oprichter van
www.silbermann.be
www.song-writer.be/neerlandais/muziker_sin.htm

Ik heb al behoorlijk veel geluisterd, naar
uiteenlopende soorten muziek (Bach, Jarret, JL Hooker, Talking Heads, Nina
Simone,....) en mijn eerste reactie is vooral een herontdekking van die
muziek. Het is alsof ik een nieuw paar oren heb. Niet alleen herontdek ik al
die dingen maar merk ik ook dat het (eindelijk) loont om er tijd voor te
nemen. Wat voor mij heel belangrijk is is dezelfde reactie die ik bij jou
had. Ik kon meteen abstractie maken van de fysieke speaker en me
concentreren op de muziek. Dit is absoluut wat ik zocht.
O ja, mijn vrouw vindt ook dat ze mooi klinken
(niet onbelangrijk) ;)
B.D. Blanden
Vooreerst,er is geen dag
voorbijgegaan zonder intense muzikale belevenis.
De muziekinstallatie klinkt ronduit prachtig en de Links zijn pareltjes.
Gisteravond heb ik me geinstalleerd, alle lichten uitgedaan en geluisterd naar het Requiem van G.Fauré met
La Chapelle Royale onder leiding van Philippe Herreweghe op Harmonia Mundi
,opname van 1988.
Wat er dan in u omgaat is met geen woorden te
beschrijven,precies of de Chapelle Royale speelde thuis in onze
luisterruimte,ongelooflijk.
Dus ik ben zeer gelukkig u ontmoet te hebben!
De Stax SR4040/SR006/2
hoofdtelefoon overklast op geen enkel ogenblik de LINK k100, het is
andermaal opvallend hoe hij volledig in het zelfde klankbeeld,helderheid en
transparantie zit
Rudi Vermeulen , Sint-Amands
drummer Moonfire,
www.myspace.com/moonfirebelgium

Ik
heb nu een aantal weken de K100’s bij mij thuis staan, gecombineerd met
de Gracedesign M902 DAC/preamp en de Hexateq Reference 4.0 klasse-D
monoblokken, alles aan mekaar gelinkt met Link Velox en Vortex interlink
en luidsprekerkabels… en elke dag geniet ik er mateloos van!
Het
is een hele zoektocht geweest om een waardige (en betaalbare) vervanger
te vinden voor mijn uitstekende actieve ATC SCM50-ASL luidsprekers, die
te groot waren voor mijn living.
De
K100’s zijn zeker zo muzikaal, transparant, dynamisch, enz. als de ATC’s,
maar ze hebben er bovenop een bredere en diepere soundstage en zijn veel
makkelijker te plaatsen.
Ik
ben een zeer tevreden muziekliefhebber!
Doe
zo voort!
Vincent Goris, Leuven
Pianist en Muzieksamensteller
KLARA
(www.klara.be)
“Muziek
begint daar waar het woord eindigt”. Ik weet niet meer van wie deze
uitspraak komt, maar ze is wel treffend om de K100 luidspreker te
beschrijven.
Woorden schieten gewoon te kort om al de positieve eigenschappen van deze
luidspreker op te noemen en ik kan niets anders zeggen dan deze luidspreker
eerst en vooral te beluisteren.
Een van die positieve eigenschappen wil ik de lezer alvast niet onthouden:
vanaf de eerste beluistering viel het mij op dat deze luidspreker er met een
vanzelfsprekend gemak in slaagt om zichzelf niet op de voorgrond te
plaatsen, maar het woord te laten aan de muziek.
Als een muzikant die zichzelf en zijn instrument als een middel ziet om de
muziek te laten spreken.
Pure klasse voor mij, en dan hebben we het nog niet gehad over het
ongelooflijke design...
Pierre Jolie, Destelbergen
Wim Vanderstraeten heeft voor ons een volledige installatie samengesteld, inclusief
bekabeling en zelfs een FM antenne (gezien het signaal van de teledistributie van bedenkelijke kwaliteit is). Deze installatie is met niets anders te vergelijken van wat wij tot
nog toe hebben gehoord.
Het is levensecht! Je hoort alles. Zij geeft genadeloos correct alles weer wat werd opgenomen (ook via FM radio). Je hoort een duidelijk verschil tussen de kwaliteit van de diverse opnames, niet enkel que signaal maar ook qua plaatsing van de micro's e.d.... Ieder instrument apart komt tot zijn recht en je hoort zaken op je opnames die je vroeger nooit hebt gehoord (sommige pizzicato's, triangel,...). Ook de dynamiek is indrukwekkend. Het slagwerk bij symfonische werken is fenomenaal levensecht en krachtig. Het doet je van je stoel springen! Er treedt nooit vervorming op, hoe luid je de installatie ook zet. Men heeft hierdoor de neiging om de muziek net zo luid te zetten als de ervaring in de concertzaal. Laatst had ik mijn schoonbroer op bezoek. Hij is hoornist in een groot internationaal vermaard symfonisch orkest. Hij heeft spontaan de muziek zo hard gezet als het klinkt van
binnen in het orkest. Voor een leek niet te harden, doch ook dan geen enkele vervorming! Ook in de andere plaatsen van het huis hoor je de muziek kristalhelder. Het is net of er echt muziek wordt gespeeld.
Het is onvoorstelbaar wat er uit die relatief kleine K100 boxen met maar twee luidsprekers komt en ik kan moeilijk bedenken hoe het nog beter kan....
Wim Joos, Drongen
Na je zeer waardevolle hulp bij
het samenstellen en upgraden van mijn volledige installatie, was het
eindelijk de beurt aan de luidsprekers.
Na jarenlang naar manshoge hifi-luidsprekers geluisterd te hebben
besloot ik te kiezen voor muziek .
Sinds een paar weken heb ik mijn
eigen K100's. Hoewel ik de K100 en de K50 al meermaals gehoord had
tijdens de selectie van mijn andere apparatuur, overtreffen de K100's
toch nog mijn verwachtingen. De muzikaliteit en neutraliteit waarmee
alles weergegeven wordt is werkelijk onovertroffen. De exacte plaatsing
van de muziek in 3D grenst aan het ongeloofwaardige. Ik luister niet
langer meer naar woofers en tweeters, maar naar instrumenten, zang,...
muziek. Ik zou de K100 eerder zelf als een instrument bestempelen, niet
als een luidspreker.
De K100, een instrument dat erin slaagt de emotie en muziek van de
opname weer te geven. Een gave die maar weinig luidsprekers in zich
hebben, ongeacht de prijsklasse.
De weergave is dermate precies dat je echt de timbres van de
instrumenten kan waarnemen. Dit is de eerste maal dat ik dit ervaar bij
een luidspreker. Dergelijke eigenschappen getuigen van wereldklasse. Wat
mij betreft ligt de lat voor de concurrentie weer wat hoger.
Dirk Nemegeer, Huldenberg
<<Bij het samenstellen van een set zocht ik altijd al naar een muzikale set.
Ik vergat daarbij hoe de muziek echt klonk... Met de LINK k100 in combinatie
met de Velox en Vortex valt alles gewoon op zijn plaats !!! Deze combinatie
klinkt zeer realistisch en is daarbij zeer muzikaal.
De keuze van de overige apparatuur, gaat nu stukken gemakkelijker omdat je
geen rekening moet houden met de kleuring van de kabel of de luidspreker.
Bij het luisteren vergeet je het technisch gedeelte van de set, en de drang
naar beter is er niet meer>>
Jo Goossens , Bierbeek
“It
is about two years since I started to look for a more than serious upgrade
of my music installation. Coming across the LINK K100 about a year ago, I
was right away impressed with its clean, transparent and very neutral sound,
not to say with the fact that it all came out of such a small instrument.
Being quite concerned about making too quick a decision then and especially
about how it all would sound at my place, I tested several medium to high
end solutions at home. However I always felt that something was missing,
either transparency, depth or width of soundstage or a comfortable listening
range and I kept coming back and comparing to my first listening experience
with the K100.
Now,
in combination with the AA406 power amp and Vortex and Velox cables, I have
what I was looking for: pure music. The K100 is amazingly transparent (one
forgets that there are speakers in the room) and all what is left are
‘tangible musical instruments’ each with their fine harmonic reverberations,
be it flutes, violin, snare drums, bass guitar or synthesizers. I have since
rediscovered older recordings and I don’t get tired of listening to them
because it sounds all so natural and uncomplicated.
Finally,
a minor issue but fine to have, they blend also nicely with the interior…”
Joris Geysens
Tenor saxophone player
cherrypie_sample.mp3
www.sevensoulmotion.be

"De K100 is een
speaker die voldoet aan mijn verwachting van wat een speaker moet kunnen :
de opgenomen muziek zo natuurlijk mogelijk weergeven.
Deze speakers slagen daarin met glans. Gedetailleerde en correcte weergave,
transparant, levendig zijn woorden die me te binnen schieten.
Je vergeet dat je naar een stuk techniek aan het luisteren bent : de focus
ligt op de muziek. Instrumenten worden met het juiste timbre weergegeven,
zoals het hoort.
De ruimtelijke weergave is ook schitterend : goede diepte en plaatsing van
de instrumenten...
Minder belangrijk voor mij, maar ze zien er ook wel heel goed uit : mooi
design! Kortom, fantastische aanwinst en ga ik nog veel plezier aan beleven
voor lange tijd."
Peter en Wilma Baudoin
Kaulille
Na enig zoekwerk dankzij een wegomlegging aangekomen
om de k100 te luisteren, werden hartelijk ontvangen door de heer
Vanderstraeten en kregen eerst een prima uitleg wat zijn visie was van
hifi, en over zijn speakers.
Daar we alle vele speakers beluisterd hadden wilde
mijn vrouw deze ook horen, zij is meestal zeer kritisch als het om
duurdere speakers gaat.
Na enkele nummers gehoord te hebben keken we elkaar
aan zo van << wauw> dit is toch wel heel goed !
In het begin denk je wat bas te missen maar bij de
juiste opname is deze wel degelijk aanwezig.
De speakers klinken bij goede opname zo ruimtelijk
dat het is alsof de zanger of zangeres daadwerkelijk in de kamer
aanwezig is.
Verder zijn de speakers ongeloofelijk neutraal en
laten precies horen hoe de opname is.
ik zou iedereen die zijn set wil upgraden aanraden
om ze eens te beluisteren, als ik mijn huidige speakers ( phonar p 5
edma ) ,die toch ook door vele mensen gewaardeerd worden, kan verkopen
gà ik voor de k100.
Tom Callens
Tenorsaxofonist
http://www.artet.be
http://www.ladylinn.be

Het was
een zeer interessante dag bij Wim Vanderstraeten van Link Audio. Wat
normaal een ophaling van mijn pas herstelde luidsprekers moest
voorstellen draaide uit tot een heuse namiddag muziek beluisteren en
uitwisselen van elkaars meningen over muziek en muziekbeleving.
Bij het binnenkomen vlogen we er onmiddellijk in.
We luisterden naar een opname van aRTET (groep waar ik in speel) op de
K100's om daarna over te schakelen op Wim's collectie jazz- en klassieke
muziek.
Indien de opname zo natuurlijk mogelijk verlopen is, door middel van
goeie plaatsing van micro's en zo weing mogelijk tussenkomst van
effecten of processing, heb je met de K100's het gevoel echt bij de
performance van een orkest, band of solist aanwezig te zijn.
Het timbre van ieder instrument, de vibraties en de 'ziel' zijn te
horen. Bassen zijn niet moeilijk of modderig maar helder en
verstaanbaar. De plaatsing in de ruimte en het stereobeeld is zeer
duidelijk én genietbaar.
Van de K100's verplaatsten we ons naar een andere ruimte met iets
moeilijkere akoestiek om naar de compactere Cubes te luisteren. Deze
zijn geen kleinere K100's. Het is een ander design van op de grond
hertekend en het doel van deze Cube is een kleinere, meer betaalbare
luidspreker aan te bieden die hetzelfde doel nastreeft, de
waarheidsgetrouwe weergave van muziek.
Deze spraken mij ten zeerste aan daar zij net zoals de K100's
sprankelden, het timbre en de dynamiek van de muziek zeer goed weergaven
en bovendien in mijn optiek betaalbaar zijn! Het zijn luidsprekers waar
je naar wilt blijven luisteren.
De Cubes geven meer dan voldoende definitie en output in de basregionen
zodat een subwoofer bij jazz en klassiek niet nodig is, misschien wel
voor pop of rock, maar dat kan ik niet zeggen want dat hebben we niet
getest.
Voor wie een eerlijk, neutraal en vooral levendig en natuurlijk geluid
wil en die op een krap budget zit zijn deze luidsprekers een must.
Wim sprak bevlogen en vol passie over zijn queeste naar een zo eerlijk
mogelijke klankreproductie met zijn luidsprekers.
Daar lijkt hij volgens mij zeer goed in te slagen.
Ik had er spijt van dat ik mijn Mission 753's en niet de Cubes moest
meenemen :)
Tom Callens (1982) studeerde
saxofoon aan het Gents Conservatorium bij Frank Vaganée en daarna aan
het Koninklijk Conservatorium Brussel bij Jeroen Van Herzeele en John
Ruocco. Gaandeweg is hij zich gaan toespitsen op de tenorsaxofoon en
dwarsfluit waarmee hij in stijlen zoals traditionele jazz, bebop,
moderne jazz, funk, soul en chansons zich als een vis in het water
voelt. Hij won tweemaal de "Jong Jazztalent Gent"-wedstrijden en
andermaal de Brusselse "XL-jazz" wedstrijd met verschillende ensembles.
In 2006 nam hij deel aan een Europese tournee met Guru's Jazzmatazz.
Hij speelde op het Montreux Jazz Festival, Blue Note Records festival te
Gent, North Sea Jazz en tal van andere festivals, en dit met mensen
zoals Koen De Cauter & zonen, Tcha Limberger, Fapy Lafertin, Jimmy
Molière (Fats Domino), Joris Decock, Robert Veen, Harry Kanters, Dirk
Van der Linden, Kris Defoort en Hans Van Oosterhout.
Hij heeft in 2009 zijn eigen band "South
of the Border" opgericht waarin
instrumentale souljazz gespeeld wordt. Daarnaast is Tom vooral actief in
Lady Linn & her Magnificent Seven (pop, soul en jazz), aRTET
(hedendaagse jazz), the Whodads (surf, mambo, latin) en de Vindaloo Five,
New Orleans Jazzband met Joris Decock, Karel Algoed, Bruno De Groote en
Frederick Van den Berghe
LUC GEETS
Leuven
Na meer dan twintig jaar veel luisterplezier was
uiteindelijk de tijd gekomen om mijn oorspronkelijke geluidsinstallatie wat
nieuw leven in te blazen.Deze was samengesteld uit de Link M21 en Art Audio
Quintet buizenversterker.
Alzo kwam ik weer bij Wim Vanderstraeten in Rotselaar terecht.
Na enkele uitgebreide luistersessies bij Wim, werd duidelijk dat mijn
cd-speler het meest een vervanging toe was.
Maar het geluid van vooral de K100’s, gekoppeld aan een Grace design M902 /
Bryston combinatie, liet mij niet meer los.
En nu, na nog enkele luistersessies meer staan ze hier uiteindelijk.
Het is een herontdekking van gekende muziek geworden
Als de opnames goed zijn dan werken de K100’s zeer verslavend. Dan volgt de
ene cd na de andere en is het moeilijk om te stoppen.
Mijn “oude” M21’s hebben dezelfde signature, met dezelfde tonaliteit en zijn
duidelijk van dezelfde familie.
Maar de nieuwe K100’s zijn op alle gebied een verrijking voor de
natuurgetrouwe weergave van de muziek: Prachtig gedetailleerd en met een
indrukwekkende impuls weergave, waardoor elk instrument ten volle wordt
weergegeven.
Hierdoor, en wederom met de betere opnames, wordt een
enorm geluidsbeeld gecreëerd waarbij de luidsprekers verdwijnen.
Het is duidelijk dat ook het combo van Gracedesign en Bryston hiertoe zijn
bijdrage levert.
De weergave is misschien op het eerste gezicht droger dan de Art Audio, maar
juister, met meer informatie en toch heel zacht in het hoog.
Dimitri
Asselman
passief en actief muziekliefhebber
Naar aanleiding van een technisch
probleem met mijn huidige luidsprekers, kwam ik bij Link audio terecht.
Sinds een aantal jaren ben ik ook overgestapt naar het digitaliseren/streamen
van mijn cd collectie: gezien mijn audio set op Digitaal/Analoog omzetter (dac)
en pre-amp gebied zeker nog een upgrade kan gebruiken, kon ik van mijn
bezoek aan Link audio gebruik maken om te kijken welke oplossing men daar in
dat opzicht voorhanden had.
In de luisterkamer stonden de
Link K100 speakers opgesteld,
aangestuurd door een nieuwe reeks Hifi componenten van Onkyo: de P-3000R
voorversterker, de M-5000R eindversterker en C-7000R cd speler. Bijzonder
aan deze voorversterker is dat deze zowel analoge als digitale bronnen voor
zijn rekening neemt: een dac van hoogwaardige kwaliteit werd geïntegreerd.
Luisterervaringen thuis en op
verplaatsingen (bij ander hifi dealers, kennisen en vrienden) hebben mij
nooit kunnen ontdoen van het speaker idee: ‘size does matter’, maw, een
speakerkast moet ‘volume’ hebben, wetten van de natuur? Eerlijkheidshalve
stond ik dan ook ietwat sceptisch tegenover de k100 speakers aan te kijken.
Ze ogen modern: strak met een zeer mooie lijn, de ogen worden inderdaad
verwend. Samen met de voorgestelde Onkyo set, eentje die eenzelfde strakheid
geniet maar toch een retro touch integreert, staan de luidsprekers echt uit
te nodigen om muziek te gaan spelen. Gedaan met kijken dus, wat doet deze
set op muzikaal vlak?
De manier waarop de man achter Link
audio, Wim Vanderstraeten, de vele muziekgenres presenteert in de
luistersessie bevalt mij enorm. Korte fragmenten, toch lang genoeg om een
goed idee te krijgen van hoe de set klinkt/overkomt met dit of dat genre
muziek. Het gaat vooruit en het verveelt nooit. De interesse wordt al na de
eerste minuten gewekt: hier klinkt échte muziek. De muziek lééft en er is
geen sprake meer van een audioset.
Wat mij onmiddellijk opvalt is de
“ruimte” dat deze set afstraalt: ik kan het niet beter vergelijken dan met
een top notch 3D beeldervaring. Alsof de muziek uit laagjes bestaat: links,
rechts, boven, onder, verder; dichter... instrumenten, stemmen, geluiden
zijn overal in de kamer aanwezig. Dat geheel klinkt ook ‘luchtig’, het wordt
nooit een ‘zwaar’ geluid, het wordt nooit té, het klinkt met een bepaalde
eenvoud en toch is het detailrijk. Dit smaakt echt naar meer.
Door de jaren heen viel het mij op dat onder de noemer ‘high end’ veelal
wordt begrepen dat alles strikt afgepolijst, nog fel afgetekend en
schel/vermoeiend overkomt, althans, dat is mijn persoonlijke indruk - alsof
men een chirurgisch mes door het beste stukje wagyu vlees haalt. Veelal
krijgen we dan ook nog op het bord dat dit de afspiegeling is van wat er in
de concertzaal zou gebeuren: een “natuurgetrouwe” weergave.
Ik moet bekennen: dit is voor mij
de eerste luisterervaring sinds de aankoop van mijn hifi set, nu meer dan 18
jaar terug, waarvan ik denk ‘wow, machtig’. Vooral het gegeven ‘ruimte,
space, 3d’ blijft serieus hangen, iets dat ik nog maar zelden mocht ervaren
in speakerland. Ik heb geproefd en ik wil teruggaan om nog meer te proeven.
Wat het nog interessanter maakt is dat het prijskaartje van ‘de hardware’
eigenlijk zeer gunstig valt tov het mainstream High End materiaal op de
audiomarkt.
Elk zichzelf respecterend muzikant,
op zoek naar een écht goede audioweergave - een weergave dat trouw blijft
aan het samenspel/de klankleur van de instrumenten/geluiden waaruit de
muziek werd opgebouwd - mag het niet nalaten een bezoekje te brengen aan
Link audio.
Puntje van kritiek? Jawel: de
allerdiepste regionen in het laag mogen aangevuld worden met een échte
subwoofer. Sommige genres/passages muziek kunnen net dat tikkeltje extra
laag gebruiken. Als het een troost mag wezen voor mezelf: op deze manier
houdt mijn stelling ‘size does matter’,toch nog wat stand. Ik besef dat de
eventuele aanvulling in lage passages wellicht een puur subjectief gegeven
is.
Bedankt aan Link audio voor de
aangename luistersessie en audio ontdekkingen die ik mocht ervaren.
Puresound.be
http://www.puresound.be/made-in-belgium-link-audio/
